Alles wat je moet weten over Google Consent Mode V2

Het beschermen van de privacy van websitebezoekers is belangrijker dan ooit. Daarom introduceerde Google onlangs Consent Mode V2, een functie die belangrijk is voor elke adverteerder om te begrijpen.
Google Consent Mode V2

Als je actief bent in de wereld van Search Engine Optimisation (SEO), weet je dat Google het algoritme voortdurend aanpast om gebruikers de meest relevante en nuttige resultaten te bieden. De nieuwste updates in Google Zoeken hebben een scherper beleid aangekondigd dat zich richt tegen pagina’s vol met SEO-trucs en zinloze inhoud.



Google Consent Mode V2 is een privacyfunctie die ontworpen is om de privacy-voorkeuren van websitebezoekers te respecteren. Het registreert de gekozen opties in een cookiebanner en voorkomt zo ongeautoriseerd gebruik van bezoekersgegevens voor marketingdoeleinden. Als de Consent Mode V2 niet correct is geïmplementeerd, kan Google besluiten om metingen van de desbetreffende website te weigeren. 


Als adverteerder is het essentieel om het belang van Consent Mode V2 te erkennen. Als het niet op de juiste manier is geïmplementeerd, kan het je vermogen om effectief te targeten met je digitale advertenties beperken. Met de kracht van digitale advertenties kunnen we potentiële klanten bereiken op basis van hun gedrag: of ze nu je website hebben bezocht, lid zijn van je nieuwsbrief, of bepaalde interesses hebben die nauw aansluiten bij je product of dienst.


De druk van de Europese wetgeving heeft geleid tot deze ontwikkeling, met als doel de privacy van websitebezoekers beter te beschermen. Deze maatregel past binnen de recente veranderingen in marketingwetgeving, waarin de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) een sleutelrol speelt.




De werking van Consent Mode V2 is eenvoudig. Bij deze een toelichting hoe het werkt:

De functie linkt naar de cookiebanner op je website, waar de bezoekers kunnen aangeven welke informatie ze willen delen. Google zorgt ervoor dat er geen gegevens worden verzameld zonder toestemming voor marketingdoeleinden. Als je dus geen mechanisme hebt ingesteld die de website-tracking op basis van cookievoorkeuren controleert, zal je cookiebanner er alleen maar voor de sier staan.


De werking van Consent Mode V2 is eenvoudig, maar de implementatie is misschien wat lastiger. Om Consent Mode V2 te activeren heb je een (geavanceerd) cookiebanner nodig die voldoet aan de AVG-wetgeving. Deze kan je instellen via Google Tag Manager. Na het instellen dien je de installatie grondig te valideren en updates bij te houden.


Tips voor succesvolle Implementatie

Voor een feilloze implementatie van Google Consent Mode V2, zorg ervoor dat:

  1. De Consent Mode daadwerkelijk geladen wordt voor de websitemetingen.
    Je standaardwaarden instelt voor als de cookiebanner nog niet geaccepteerd is door de bezoekers.
  2. Je de data valideert in Google Tag Manager preview-modus en in jouw analytics-omgeving.
  3. Je een expert betrekt bij het proces als je twijfelt aan je technische kennis. Twijfel dus niet om contact met ons op te nemen als je er niet uit komt. Wij kunnen hiermee helpen. Stuur een mail naar contact@oma.amsterdam 

Het is essentieel dat de Consent Mode V2 van Google spoedig op jouw website wordt ingesteld. Doe je dit niet op tijd of correct, dan worden jouw metingen voor Google Ads, Floodlight en Google Analytics 4 audiences niet meer verwerkt. 




Ontvang onze insights in je inbox
Interessante en relevante onderwerpen die in praktijk toepasbaar zijn.